ernageerligs.reismee.nl

Loving Vietnam

Lieve allemaal,

Vanuit Vietnam nogmaals een gelukkig nieuwjaar! Afgelopen weekend heb ik nog een keer het nieuwe jaar mogen inluiden, dit keer het jaar van de tijger. En laat dat nou net mijn jaar zijn!

Eerst terug naar het begin van Vietnam. Via de Mekong Delta, met floating markets, kwam ik aan in Ho Chi Minh City (Saigon). Hier heb ik samen met Lorenz deze stad bekeken, alle lokale maaltijden gegeten die we konden vinden en het war museum bezocht, wat zeer indrukkend was. Hierna vertrok ik naar het kitesurfersoord Mui Ne, waar nou net toevallig een competitie bezig was. Heb zelf ook nog even in het water gespatterd, maar tussen de beste kitesurfers van de wereld en de hoge golven heb ik het na een tijdje toch maar weer opgegeven, met de 7000 eilanden van de Fillipijnen in het vooruitzicht denk ik dat het wel goed komt met mijn kitesurfskills.

Na dit waterspektakel vertrok ik landinwaarts en daar heb ik mijn doel van mijn reis (‘mezelf vinden') bereikt. Het was nogal een zoektocht tussen kronkelende wegen, tot ik een oude Vietnamese man tegenkwam die mij een kop koffie aanbood. Temidden van een enorme bloementuin, in de woonkamer van deze te vriendelijke man vond ik mezelf. Het bewijs is te bewonderen op de foto's.

Met dit zelfvertrouwen ging de reis verder naar het noorden. Via Nha Trang waar ik met Mona Liza (de Zweedse versie van het schilderij) had afgesproken was de volgende bestemming Hue. Hier hebben we het Chinese nieuwjaar (TET) gevierd. En dat gaat hier anders dan in Nederland. De weken voor het nieuwe jaar wordt het hele land schoongemaakt, mensen bereiden zich voor door nieuwe kleren te kopen en het huis op te knappen. Op oudejaarsdag liep ik dan ook door een schone stad en dit is voor het eerst dat ik dit kon meemaken hier in Azie. Het hotel nodigde ons uit voor een lunch op oudejaarsdag, eerst werd al het eten (rijst, pate en hele varkenshoofden) geld, kleding en bloemen geofferd waarna er tafels vol met eten en bier werd aangeboden. Het was een bijzondere ervaring. Zeker toen we voor het diner door een aantal andere Vietnamezen werden uitgenodigd. Het brengt goed geluk voor de Vietnamezen om ons uit te nodigen en ons brengt het de lekkerste maaltijden. Na enorm veel vuurwerk om middennacht was het jaar van de tijger een feit. Daarnaast was ook meteen iedereen een jaartje ouder en was het valentijnsdag. Een grote feestdag dus!

Vanmorgen na een busrit van 14 uur aangekomen in Hanoi waar het vreselijk koud is en waar bijna alle winkels, restaurants en hotels gesloten zijn vanwege de vakantie rondom het nieuwe jaar. Het is net een spookstad op dit moment. Daarom ga ik de volgende dagen naar Halong Bay. Zaterdag zie ik heerko in Kuala Lumpur en zondag gaan we samen richting Manila. Wat een gevlieg.

Vietnam is fantastisch, de mensen zijn (misschien omdat het rondom de feestdagen is) ontzettend vriendelijk, de omgeving is prachtig en heb dus volop genoten en geniet nog steeds van dit land. Maar heb ook zeker zin om met mijn grote broer een deel van de wereld te gaan bezoeken!

Kan vanaf hier een beetje met jullie meeleven met het koude weer, maar ga het snel verlaten voor weer wat zonnestralen. Hoop dat alles goed gaat met jullie en tot snel vanaf Borneo!

Liefs Erna

Reacties

Reacties

Floor

Lieve Ernie!! Wat leuk je verhaal weer en je foto's zijn zo mooi!! We missen je hier heel erg hoor. Geniet nog maar heel erg daar en pas goed op jezelf!! Dikke kuss

mama

Lieve Erna,
Wat een prachtige foto's! Je bent echt te benijden! En wat weer een leuk verhaal! Hoe koud is het in Hanoi? 20 graden?! Jij bent natuurlijk 40 graden gewend. Hier is het nog steeds onder nul.
Geweldig om je eigen schoenen te ontwerpen. Zijn de jasjes en jurk op maat mooi geworden?
Heerko heeft ook heel veel zin om met jou op pad te gaan.
Ik wens jullie heel veel plezier en goed op elkaar passen hoor!

Heel veel liefs en dikke kus van mama.

erna

Hallo Erna,
Wat een prachtige foto's en wat genieten. Heerlijk om je belevenissen te lezen.
Geniet ze en ik kijk uit naar je volgende verhaal.
groetjes uit Steenwijk.

alie

sorry ik had het verkeerd ingevuld =) gr

Roos

Hi lieve Ernie!
Wat doe je toch leuke dingen!! En wat een coole foto's! Mooie schoenen heb je gekocht ;-)
Heel veel plezier met Heerko en benieuwd naar je volgende verhaal en foto's!
Liefs Roos

donster

chicckiiee!!
YES! you did it; you have found yourself!!
good for you :)
klinkt allemaal nog steeds fantastisch en hier wordt je stiekem nog meer gemist!!
dikke kus en heeel veel plezier nog en keep up the good work ;)

Frenk

Hee ernie! Haha wat vet dat je jezelf hebt gevonden!! Ik snapte er niets van tot ik de foto zag. En wat een hippe patta's! Sjongejongejonge! :D Ik val in herhaling als ik zeg dat het er TE vet uitziet allemaal, want dat typ ik elke keer, maar het klopt nog steeds! En we missen je ook nog steeds hoor! Hele dikke kus! xxxxxxxx

Dex

Arnold, Maat! Wat zie je er toch weer soepel uit op alle fotoos :) En wat een top verhaal.. klinkt goed! Fijn he, als je na zolang zoeken eindelijk jezelf vind :)
Geniet lekker van alles..
een dikke kus uit argentinie van een backpacker die niet meer weet hoe het leven ´after´eruit moet zien..

Anke

Ernie!
Wat een heerlijke foto's! En wat een top verhalen! Echt ongelofelijk was je allemaal meemaakt! En het lijkt ook al echt of je zo lang weg bent! Lees al je verhaaltjes nog steeds met veel plezier -ben ik toch nog een beetje op de hoogte- als je terug komt moet je maar heeeel snel bij noukie en mij in amsterdam komen eten!
Veel plezier nog!! xxx

Erik

Ola!
Super mooi om je belevenissen te lezen.
Lekker he dat busreizen in Vietnam. Goedkoop, redelijk snel en vooral koud. Zandduinen in Mui Ne, gaaf.
Met het lezen van je verhalen beleef ik mijn reisje een beetje opnieuw. Ben benieuwd hoe je de Filipijnen gaan bevallen. Succes, rustig aan.
Ayo!

Suus

Hola chicka :)

Deze afgelopen maand heb ik overal en nergens gezeten dus ik lees net pas je bericht. En lekker foto's kijken, altijd leuk! En ik kijk mijn ogen uit! Ja ik ben nog nooit naar zuidoost azie geweest natuurlijk.. Maar nogmaals je bent mn held, heel fijn om te horen dat alles goed gaat en om te zien dat je er zo goed uitziet!! Je bent zo'n beetje net over de helft of niet van je reis? Hou ons op de hoogte!! Liefs en een dikke kus xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!